Förändrad vaginal lukt efter avslutad p-piller användning!

Förändrad vaginal lukt efter avslutad p-piller användning!

FRÅGA

Hejsan!

Jag slutade med mina p-piller för drygt två månader sen och har märkt av en gradvis förändring av min lukt där nere. Det luktar väldigt surt och ibland blött i trosan. Jag har INGEN förändring av mina flytningars utseende, faktum är att jag har nästintill inga flytningar alls (hade dock väldigt lite flytningar innan också). Min fråga är då kan jag göra något åt denna lukt eller är det såhär min riktiga vaginallukt är utan hormoner? Kan tillägga att både jag och min partner är varandra trogna, inga andra sexpartners med i bilden.
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till GynOnline med din fråga!

Att du har slutat med p-piller och vaginala lukten har ändrat i karaktär behöver inte betyda att den alltid ska lukta sådant. Utan här kan du börja 

  1. Under en period (veckor) använda receptfria alternativ på apoteket för att återställa vaginala flouran. Är det så att det inte hjälper så kan du:
  2. Under en period (veckor) hjälpa vaginala flouran med lokal hormonell behandling såsom med Vagifem. 

Som beskrivet så kan kroppen behöva lite hjälp tills den återställer sig. 

 

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på GynOnline!

Vänligen

GynOnline.se