Viktuppgång efter avslutad p-piller användning?

Viktuppgång efter avslutad p-piller användning?

2/8-2019

FRÅGA

Hej! Jag har två frågor kring när man slutar med mini-piller:
- är det vanligt att man går upp några kg när man slutat? Har även känt att brösten blivit större ;tagit gravtest som visar neg)
- hur lång tid kan det ta innan mensen kommer till baka?

Tack på förhand.

SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till GynOnline med din fråga!

Som biverkning så beskrivs viktuppgång under pågående behandling. Att gå upp i vikt efter att man har slutat med användandet är inte dokumenterat vilket innebär då att en viktuppgång efter att du har slutat med mini-piller inte kan knippas ihop med detta.

Det kan ta några månader tills mensen kommer tillbaka men detta är väldig individuellt där hos vissa kan gå snabbare medan hos andra ta ännu längre tid. Generellt får du räkna med ett par månader.

 

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på GynOnline!

Vänligen

GynOnline.se